Dracula vs Van Helsing
Pewnego dnia do brzegu Whitby przybił tajemniczy okręt. Na zakrwawionym pokładzie nie było żywego ducha , za to w kabinie natrafiono na ponure znalezisko – skrzynie pełne ziemi… Mieszkańcy zrozumieli, że grozi im niebezpieczeństwo ze strony Księcia Ciemności. Tylko profesor Van Helsing może ich uratować…
Wprowadzenie do gry od razu sugeruje nam, że będziemy mieli do czynienia z grą, w której mamy rywalizację dobra ze złem. W klimatycznym pudełku otrzymujemy grę, która przenosi graczy w mroczny świat starcia między wampirem Draculą a profesorem Van Helsingiem.
Jest to gra pojedynkowa przeznaczona dla dwóch graczy, z których każdy gra jedną z tytułowych postaci. Van Helsing wygrywa grę, jeśli uda mu się zabić Draculę, usuwając wszystkie jego punkty zdrowia (HP). Dracula wygrywa grę, zamieniając wszystkich 4 mieszkańców tej samej dzielnicy w wampiry lub przeżywając do końca 5. rundy.
Przygotowanie
Na środku stołu rozkładamy planszę prezentującą miasteczko Whitby i rozkładamy żetony mieszkańców, tak aby w każdej z pięciu dzielnic znalazły się cztery żetony. Następnie tasujemy talię kart, z której każdy z graczy dobiera po 5 kart, które od razu umieszcza w podstawkach (solidne, drewniane!). Każda karta skierowana jest w stronę dzielnicy. Kart nie można zamieniać ani zmieniać ich układu, chyba że pozwala na to efekt gry. Jest to bardzo ważne, ponieważ każda karta będzie miała wpływ na to kto wygrywa w danej dzielnicy na koniec rundy.
Z prawej strony planszy jest miejsce na żetony kolorów. Będzie można nimi manipulować za pomocą efektów kart. Żeton znajdujący się najbardziej na prawo (bez żetonów powyżej i poniżej) oznacza kolor atutowy.
Rozgrywka
Gra trwa maksymalnie 5 rund, w każdej rundzie gracze na zmianę wykonują tury, dobierają i odrzucają kartę a następnie aktywują jej efekt. Każda karta ma trzy cechy: efekt, kolor, wartość liczbową. Jest osiem różnych efektów, które pozwalają podejrzeć jakie karty ma przeciwnik, zamieniać karty, rozgrywać ponownie turę czy zmieniać żeton koloru atutowego.
Ostatni efekt wymaga większego wyjaśnienia. Związany jest bowiem z istotną dla całej gry zasadą siły kart. Gdy kończy się runda po kolei sprawdzana jest przewaga w dzielnicach (podobnie jak w inne grze wydawnictwa Muduko – Spór o Bór). Pod uwagę bierzemy najpierw kolor atutowy, a dopiero potem wartość jaka jest na karcie. Jeśli kolorem atutowym jest czerwony żeton to każda karta w tym kolorze wygra nawet z wysoką wartością w innym kolorze (najwyższą liczbą jest 8). Jeśli żadna karta nie jest w kolorze atutowym to wygrywa ta z wyższą wartością. W przypadku gdy obie wartości są równe, wygrywa kolor wyższy (według rankingu kolorów).
Koniec rundy
Gdy zostanie spełniony warunek zakończenia rundy (można ją ogłosić gdy w stosie kart odrzuconych jest co najmniej 6 kart) przystępujemy rozpatrzenia przewagi w dzielnicach. Dzielnice są rozpatrywane jedna po drugiej, od lewej do prawej. Dla każdej dzielnicy twoja karta jest porównywana z kartą przeciwnika. Za każdym razem, gdy Dracula wygrywa dzielnicę, zamienia jeden żeton człowieka w wampira w tej dzielnicy. Ilekroć Van Helsing wygrywa dzielnicę, usuwa jeden z punktów zdrowia Draculi.
Jeśli podczas rozpatrywania dzielnicy zostanie spełniony jeden z warunków zakończenia gry
(4 wampiry w tej samej dzielnicy lub 0 punktów życia Draculi), gra natychmiast się kończy.
Gra wydana na początku roku 2024 przez wydawnictwo Muduko cieszy nie tylko klimatem, ale i ciekawą rozgrywką. Każda strona konfliktu, aby wygrać musi wykazać się taktycznym zmysłem i umiejętną strategią. Dodatkowym smaczkiem jest fakt, że do końca rundy nie znamy wszystkich kart przeciwnika i nie wiemy czym nas zaskoczy i jaką obierze strategię. Dzięki temu odkrywanie kart na koniec rundy jest naprawdę ekscytujące. Bez żadnej przesady można napisać, że “Dracula vs Van Helsing” jest znakomitą propozycją dla wszystkich miłośników gier dwuosobowych.
W grę możecie oczywiście zagrać na naszych spotkaniach 🙂
~Mariusz
Wydawnictwo
Chcesz z nami zagrać?
- Lubisz gry planszowe lub chcesz je poznać?
- Szukasz miejsca gdzie mógłbyś zagrać?
- Chcesz poznać innych pasjonatów planszówek?
- Nie lubisz czytać instrukcji i chcesz żeby ktoś wytłumaczył Ci zasady?
- Chcesz bezpłatnie skorzystać z ogromnej biblioteki gier planszowych i poznawać nowości wydawnicze?
- Chcesz wziąć udział w turniejach z nagrodami?