Fluxx recenzja

Gra karciana Fluxx oryginalnie wydana została w USA przez Looney Labs w 1997 roku. Za polską wersję z 2015 roku odpowiada wydawnictwo Black Monk Games. Powstała na bazie najnowszej wersji zasad do oryginału.

  • Liczba graczy – od 2 do 6.
  • Długość gry zależy od tego jak potoczy się rozgrywka. Gra może trwać 5 min przy 2 osobach, albo 30 min przy większej liczbie graczy
  • Tematyka – ogólna, współczesność, życie codzienne. Tematyka zmienia się w specjalnych wydaniach gry, np. Zombie Fluxx, Monthy Python Fluxx itp.

Rozgrywka:

Grę rozpoczyna się od wyłożenia na stół karty z zasadami początkowymi, potasowania talii i rozdania graczom po 3 karty. Następnie wg zasad początkowych, pierwszy gracz dobiera kartę i zagrywa kartę. Kolejne osoby robią to samo lub grają już wg nowych zasad, zgodnie z tym co pojawiło się na stole.

Kart jest kilka rodzajów. Gracze mogą zagrywać Nowe Zasady, Cele, Fanty lub Akcje Natychmiastowe.

Nowe Zasady są wykładane obok karty zasad podstawowych i obowiązują wszystkich graczy od momentu ich zagrania, w tym gracza zagrywającego kartę. Zmieniają ilość dobieranych lub zagrywanych kart, umożliwiają wykonanie dodatkowych akcji w turze lub nakładają na graczy limity.

Cele zagrywa się również na środku stołu i są wspólne dla wszystkich graczy. Umożliwiają zakończenie i wygranie gry przez osobę spełniającą zapisany na nich warunek. Bazowo, na stole może być tylko jeden aktywny cel – nowy zastępuje stary i obowiązuje od razu po zagraniu.

Fanty gromadzi każdy osobno, zagrywając te karty i kładąc je przed sobą. W podstawowej wersji gry służą do zebrania odpowiedniego zestawu pasującego do aktywnego celu i wygrania gry.

Akcje Natychmiastowe działają raz i są odrzucane na stos kart odrzuconych. Pomagają zdobyć przewagę w grze poprzez odrzucenie niewygodnych zasad, wyciągnięcie ze stosu kart odrzuconych potrzebnej karty lub zabranie przeciwnikom kart Fantów lub kart z ręki.

I to wszystko. Zasady gry są bardzo płynne i wydarzenia na kartach mogą całkowicie zmieniać rozgrywkę. Jest to jednocześnie wada i zaleta tej gry, ponieważ dla osoby, która dopiero poznaje grę takie wariacje w rozgrywce mogą wydawać się trochę chaotyczne. Dla wytrawnego fluxxera natomiast, takie wariacje sprawiają, że każda gra toczy się innym torem, a on sam musi wyostrzyć zmysły i odpowiednio zagrywać karty, aby w odpowiednim momencie dopasować fanty do celu i zakończyć szaloną jazdę. Może też, nie bacząc na wygraną, bawić się zasadami, żeby mieszać innym szyki :P.

Klimat gry:

Fluxx w wersji podstawowej nawiązuje do wiedzy ogólnej i tematyki dnia codziennego. Dzięki temu każdy może znaleźć w niej skojarzenia ze swojego życia, dopowiedzieć anegdotę do którejś z kart celów. Dzięki temu gra jest dobrym zajęciem na spotkaniach towarzyskich lub np. podczas czekania na zamówienie w restauracji.

Nie kojarzę innej gry, która byłaby podobna do Fluxxa. Sam Fluxx natomiast doczekał się wielu tematycznych wydań. Doliczyłem 16 w serwisie BGG, nie licząc wersji planszowej. 4 z nich są dostępne w polskiej wersji językowej (Fluxx: Zombie, Cthulhu, Gwiezdny oraz najnowszy Rick and Morty). Każda z nich ma własne niepowtarzalne karty Fantów oraz odpowiadające im Cele, dodatkowe zasady, akcje natychmiastowe oraz dodatkowe rodzaje kart. Każda z tych wersji jest samodzielną grą, ale można też łączyć ze sobą dwie lub więcej wersji i grać połączonymi taliami (dodatkowo zachęcają do tego promocyjne karty celów łączące fanty z różnych wersji, które wydawca dołącza do każdego egzemplarza gry). Polecam zwłaszcza łączenie ze sobą podstawki, która ma kilka unikatowych ulubionych przeze mnie zasad i wybranej wersji tematycznej.

Plusy:

  • Pudełko – małe, z pięknymi grafikami (dużo lepsze niż w zagranicznych wersjach) otwiera się w sprytny i wygodny sposób, a kart nie trzeba „wydłubywać” ze środka,
  • Szybkie przygotowanie do gry – wykładasz kartę zasad podstawowych, rozdajesz po 3 karty z talii i od razu grasz!
  • Dynamika rozgrywki – zmiany zasad, celów, wymóg ciągłego skupienia i reagowania na sytuację na stole powodują, że gracze się nie nudzą.
  • Karty Fantów i Celów – uwielbiam tytuły kart Celów i w jaki sposób z połączenia fantów wyłania się hasło przewodnie każdego Celu. Wersje tematyczne mają jeszcze lepsze hasła.

Minusy

  • Niestandardowy mechanizm gry ze zmianą zasad można kochać lub nie. Czasem jest barierą nie do pokonania, zwłaszcza dla osób początkujących.
  • Długi czas oczekiwania na swoją turę przy większej liczbie graczy

Fluxx  to wyjątkowa gra. Nie jest schematyczna i uporządkowana. Nie ma stałych i niezmiennych zasad. A to sprawia, że wyróżnia się na tle innych gier. Polecam każdemu kto nie boi się małej rewolucji w zasadach w trakcie gry. Gra jest bardzo luźna i zabawna. Jedynym minusem, to właśnie przekonanie nowych graczy do przebrnięcia przez kilka pierwszych rozgrywek. Żeby pokochać tę grę trzeba załapać jej dynamikę i konieczność ciągłego skupienia się na tym, co dzieje się na stole. Potem to już czysta przyjemność.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej

This site uses cookies – small text files that are placed on your machine to help the site provide a better user experience. In general, cookies are used to retain user preferences, store information for things like shopping carts, and provide anonymised tracking data to third party applications like Google Analytics. As a rule, cookies will make your browsing experience better. However, you may prefer to disable cookies on this site and on others. The most effective way to do this is to disable cookies in your browser. We suggest consulting the Help section of your browser or taking a look at the About Cookies website which offers guidance for all modern browsers

Close