Rzut okiem #05 – Misja: Czerwona Planeta

Rzut Okiem – szybkie recenzje gier 

Misja: Czerwona Planeta (2015)
Autor: Bruno Cathala, Bruno Faidutti
Wydawnictwo: Galakta
Liczba Graczy: 2-6

Rok 1888, wiek pary. Rozwój technologii oraz rosnąca populacja ludzkości kierują wzrok naukowców w stronę gwiazd. Na powierzchni Marsa odnaleziono złoża nowych minerałów, które znacznie przyspieszą rozwój technologiczny oraz ogromne ilości lodu potrzebnego do stworzenia atmosfery i kolonizacji planety. Zagrożenie przeludnieniem Ziemi, nowe możliwości technologiczne, chęć zysku, te lub inne powody doprowadziły kierownictwa korporacji wydobywczych do podjęcia decyzji: Lecimy na Marsa!

Witajcie! Jesteście liderami kompanii wydobywczych, których celem jest eksploracja oraz przejęcie kontroli nad kluczowymi terytoriami na powierzchni Marsa. Będziecie wykorzystywać umiejętności Waszych pracowników by wysyłać swoich astronautów do rakiet, odkrywać nowe technologie, bądź uprzykrzać życie konkurencji. Umiejętności Agenta Podróży czy Pilota pozwolą Wam na lepsze rozmieszczanie swoich astronautów w rakietach, bądź zmianę celu podróży statków. Walka o ograniczone miejsca w rakietach to nie koniec problemów. Na powierzchni planety tylko osoba posiadająca najwięcej ludzi w regionie zdobędzie prawo do jego surowców. Umiejętności Odkrywcy i Żołnierza pozwolą wam na lepsze przemieszczanie swoich astronautów, bądź eliminację niewygodnych pracowników przeciwnika. Nie można również zaniedbać rozwoju technologicznego. Dzięki Waszemu Naukowcowi zdobędziecie nowe umiejętności dające przewagę nad konkurencją, bądź ukryte cele, które pozwolą wam na zdobycie większych wpływów. Jednak konkurencja nie śpi. Możecie wysyłać Sabotażystów by wysadzać zadokowane statki, albo Femme fatale, które będą przekupywać ludzi konkurencji by jednak pracowali dla Was. Akcje są wykorzystywane w określonej kolejności, więc może się okazać że Wasz Pilot nie będzie miał nic do roboty, gdy sabotażyści innych firm wysadzą większość rakiet jeszcze przed odlotem.

Misja: Czerwona Planeta poruszyła temat eksploracji i kolonizacji Marsa „zanim stało się to modne”, mimo wszytko to tytuł, o którym obecnie nie słyszy się wiele. Jest to zaskoczenie, gdyż tytuł oferuje graczom ciekawy klimat, (który jest odczuwalny podczas rozgrywki), piękne wydanie oraz mnogość decyzji do podjęcia, przy jednoczesnej prostocie zasad. Klarownie przedstawiona mechanika kontroli terenu oraz symetryczny początek rozgrywki dla wszystkich graczy powodują, że grę tłumaczy się w prosty sposób. Natomiast ukryte cele i interakcja między graczami powodują że gra nie traci na taktyczności i jest tak samo atrakcyjna dla nowych graczy jak i „starych wyjadaczy”.