Rzut Okiem #15 – Clank! A Deck-Building Adventure

Rzut Okiem – szybkie recenzje gier ­čÖé

Clank! A Deck-building Adventure (2016)
Autor: Paul Dennen
Wydawnictwo: Renegade Game Studios, Lucrum Games
Liczba Graczy: 2-4

Hej ho, hej ho, do lochu by się szło!
Ka┼╝dy z nas jest tak uparty,
by przygarn─ů─ç wszystkie skarby.
Hej ho, hej ho, po skarby by się szło!
Szybko, zwinnie, cicho st─ůpa─ç,
aby w problem si─Ö nie wpl─ůta─ç.
Hej ho, hej ho, rozważnie by się szło!
Drogi nie zgub, przem┼Ťl krok,
gdy┼╝ za rogiem czyha…. Smok!
Hej ho, hej hoOoOooOoo………..

Oho! Kolejna grupa ┼Ťmia┼ék├│w. Was r├│wnie┼╝ przyci─ůgn─Ö┼éa obietnica skarb├│w? Tutaj jest mapa zamku oraz tuneli pod nim. Wiecie jak korzysta─ç z mapy? Tak? Chocia┼╝ tyle. By─ç mo┼╝e nie zgubicie si─Ö jak ten przyg┼éup Lares… Zadanie jest trywialne. W lochach znajduje si─Ö sze┼Ť─ç artefakt├│w. Wpadacie do podziemi, ┼éapiecie jeden z nich, kradniecie po drodze, co wam wpadnie w oko i dajecie nog─Ö na powierzchni─Ö. Ten, kto zgarnie najbardziej warto┼Ťciowy ┼éup b─Ödzie m├│g┼é go zatrzyma─ç. A reszta? No c├│┼╝, oddaj─ů wszystko na rzecz kr├│lestwa. Postarajcie si─Ö nie zgubi─ç mapy to mo┼╝e b─Ödziecie mieli wi─Öcej szcz─Ö┼Ťcia, ni┼╝ wasi poprzednicy. Ach, zanim zapomn─Ö, mo┼╝e si─Ö zdarzy─ç, ┼╝e na dole b─Ödzie smok. Wed┼éug mnie to czysta fikcja, ale postarajcie si─Ö nie narobi─ç za du┼╝o ha┼éasu.

Tak o to nasze z┼éodziejaszki schodz─ů do podziemi, by wykaza─ç si─Ö w swoim fachu. Ka┼╝dy gracz wciela si─Ö w jednego z nich i pr├│buje ukra┼Ť─ç jak najwi─Öcej dobra z lochu pilnowanego przez smoka. Gra oparta jest na mechanice budowania talii. Gracze zaczynaj─ů gr─Ö z podstawow─ů tali─ů dziesi─Öciu kart, kt├│r─ů w trakcie rozgrywki b─Öd─ů rozwija─ç. Podczas swojej tury gracz zagrywa wszystkie karty, kt├│re ma na r─Öce. Wykorzystuje walut─Ö z zagranych kart oraz ich specjalne umiej─Ötno┼Ťci, po czym odrzuca karty na stos kart odrzuconych. Gdy stos dobierania gracza jest pusty, przetasowuje stos kart odrzuconych tworz─ůc now─ů tali─Ö dobierania. W grze wyst─Öpuj─ů cztery rodzaje waluty, kt├│re gracze b─Öd─ů wykorzystywa─ç do wykonywania akcji. Punkty do┼Ťwiadczenia pozwalaj─ů na kupowanie kolejnych kart do zasilenia talii. Za pomoc─ů mieczy bohaterowie b─Öd─ů pokonywa─ç potwory w lochach, natomiast punkty ruchu przybli┼╝─ů ich do wymarzonych skarb├│w. Ostatni─ů walut─ů s─ů z┼éote monety, kt├│re mo┼╝na wymieni─ç na bazarze na specjalny ekwipunek. Niestety, korzystanie z niekt├│rych kart, b─ůd┼║ przej┼Ť─ç b─Ödzie powodowa┼éo ha┼éas w lochu. Mo┼╝e si─Ö to obr├│ci─ç przeciwko nim, gdy zaatakuje smok. Za ka┼╝dym razem, gdy w┼Ťr├│d kart dost─Öpnych dla graczy do nabycia pojawi si─Ö taka z symbolem smoka dochodzi do ataku. Wtedy kostki ha┼éasu wszystkich graczy s─ů wrzucane do torby, z kt├│rej losuje si─Ö kilka z nich. Ka┼╝da wylosowana kostka w kolorze gracza jest jedn─ů ran─ů, gdy natomiast bohater uzyska dziesi─ůte obra┼╝enie ginie zw─Öglony przez stra┼╝nika loch├│w. Gra ko┼äczy si─Ö w momencie ucieczki wszystkich bohater├│w z smoczymi artefaktami, gdy wszyscy z nich zgin─ů, b─ůd┼║ dowolna kombinacja tych dw├│ch opcji.

Gra zosta┼éa ciep┼éo przyj─Öta przez graczy, co spowodowa┼éo, ┼╝e doczeka┼éa si─Ö ju┼╝ dw├│ch dodatk├│w i jednej reimplementacji. Pierwszy dodatek przenosi naszych bohater├│w do zatopionych jaski┼ä, okalaj─ůcych tereny zamkowe oraz wprowadza mechanizmy wstrzymywania oddechu w zatopionych grotach jak i sprz─Öt do nurkowania. Niedawno premier─Ö mia┼é drugi dodatek, w kt├│rym przenosimy si─Ö na piaski pustyni, pr├│buj─ůc okra┼Ť─ç grobowce piramid uciekaj─ůc przed kl─ůtwami. „Clank! In! Space!” jest natomiast przeniesieniem tematu na grunt science-fiction, gdzie bohaterowie staraj─ů si─Ö okra┼Ť─ç baz─Ö kosmiczn─ů.

„Clank! A Deck-Building Adventure” by┼éa jedn─ů z pierwszych gier, kt├│re rozwija┼éy mechanizm budowania talii o interakcj─Ö na planszy. Tworzenie kombinacji kart pod k─ůtem kupowania coraz dro┼╝szych kart nie jest jedyn─ů opcj─ů, gdy┼╝ interakcja na planszy oraz odpowiednia strategia mog─ů wiele zmieni─ç. Clank! by┼é r├│wnocze┼Ťnie pierwszym deckbuilderem z jakim mia┼éem kiedykolwiek styczno┼Ť─ç. Tytu┼éy takie jak Ashes: Odrodzenie z Popio┼é├│w czy Magic: The Gathering, w kt├│rych tali─Ö buduje si─Ö przed rozgrywk─ů by stan─ů─ç na przeciwko rywala, nie by┼éy mi obce. Natomiast Budowanie talii w trakcie gry by┼éo dla mnie czym┼Ť fascynuj─ůcym. Mo┼╝liwo┼Ť─ç zobaczenia jak krok po kroku, kolejne karty ┼é─ůcz─ů si─Ö z sob─ů, by w kluczowym momencie uruchomi─ç maszyn─Ö daj─ůc─ů mn├│stwo ruchu, b─ůd┼║ punkt├│w do┼Ťwiadczenia spowodowa┼éo, ┼╝e budowanie talii sta┼éo si─Ö moj─ů ulubion─ů mechanik─ů. Natomiast Clank! jednym z ulubionych tytu┼é├│w. NIestety nie jest to tytu┼é pozbawiony wad. Jak w ka┼╝dej grze karcianej losowo┼Ť─ç potrafi by─ç bolesna. Gracz, kt├│ry uprze si─Ö by z┼éapa─ç najbli┼╝szy artefakt i uciec by przyspieszy─ç zako┼äczenie gry jest w stanie tego dokona─ç. S─ů to jednak wady, pomimo, kt├│rych nigdy nie odm├│wi─Ö partii i sam ch─Ötnie zaproponuj─Ö gr─Ö. Tym bardziej ucieszy┼éa mnie wie┼Ť─ç o tym, ┼╝e wydawnictwo Lucrum Games postanowi┼éo wyda─ç „Clank! Smocza furia” pod swoim szyldem. Dzi─Öki temu ten dobry tytu┼é, b─Ödzie m├│g┼é trafi─ç do jeszcze wi─Ökszej ilo┼Ťci graczy.